joi, 20 noiembrie 2008

Când ,,Sexul Face Vânzarea’’ În Plus

Tuturor ne plac reclamele comerciale. Izbucnesc în râs câteodata, dacă reclama la un anumit produs este facută bine. Dar pentru că piaţa şi publicitatea sunt mai mult decât un canal pentru mesaje, există uneori o barieră între scop şi reprezentarea lui care ţine de dorinţa producatorului de a fi respectuos cu cei cărora li se adreseaza. Există reclame comerciale surprinzatoare în ceea ce priveşte felul de a prezenta femeia. Trupul frumos al femeii te fascineaza. De exemplu, femeia înaltă şi slabă este folosită ca reclamă pentru iaurt, fară a-ţi spune cum se ajunge la o asemenea talie, că nu doar mâncând numai iaurt! De cele mai multe ori femeia ascunde prin imaginea ei un mesaj despre sex – sexul face vânzarea!

Problema, asa cum o văd, este cum reclamele folosesc femeile să capteze atenţia celor ce le privesc. De exemplu, aceasta este un reclamă din Melbourne, Australia:


Reclama spune: “Ea iubeşte un papagal. Cockatoo (Papagal) Ridge Wines. De ce nu ţi-ai dori şi tu.” Reclama a fost facută iniţial aproximativ în 1970, revine astăzi pentru promovare. Ce să înţeleg? Aşa... pentru a fi sexi la fel ca ea, eu trebuie să beau acest vin? Sau... pentru ca un barbat să aibă o femeie la fel ca ea, trebuie să bea acest vin??

Nimic nou, imaginea femeilor este folosită pentru reclamă de vin şi de bere... de exemplu, o altă reclamă la berea Heineken:

Heineken a facut o intreaga serie de adaosuri publicitare in jurul unui robot blond si sexy, reprezentand o femeie blondă care scoate din propriul abdomen berea. Acest lucru macar are sens? Ce sens ar putea avea? Ce ma deranjeaza cel mai mult, este faptul ca mesajul subliniat este acela ca, aceasta este imaginea femeii perfecte doar pentru a servi altora berea.

Aici este o reala “bomba atomica” BMW pusa recent, care a scandalizat femeile din intreaga lume. Este o reclama folosita pentru masinile BMW folosite.

Reclama spune “stii ca nu esti primul”. Dupa cum tanara femeie din reclama nu are nimic in comun cu masinile folosite, putem pune unele langa altele piesele jicnitoare. Personal, aceasta in mod categoric trece de bariera asemanarii.

Şi câteodată, organizaţiile cu intenţii bune pot să cadă ispitei de a folosi poze sexy. De exemplu, aceasta reclamă de la o organizaţie din SUA:
Se citeşte: “Eu vreau să fii vegetarian”. Această reclamă imită reclama cunoscută a armatei Statelor Unite cu poza unui bărbat faimos, Unchi Sam. Dar nu mi-am amintit să văd piept lui Unchi Sam.
Inca o reclama... una care m-a luat prin surprindere. Aici este mesajul:
Mesajul este tradus astfel: “Fumatul chiar este singura ta plăcere?” urmat de niste informatii pentru a contacta o persoana care poate ajuta oamenii sa se opreasca din fumat. Prima oara cand am vazut aceasta reclama de intindere foarte mare atarnand de un bloc din zona unde locuiesc, am crezut ca poate fi o reclama la o lotiune, sau chiar la detergent de rufe (daca ţi-ai intinde imaginatia la maxim)... dar impotriva fumatului?? Deci acest mesaj vrea sa spuna ca aceasta femeie este mai buna decat a trage un fum?? Sunati o si va va da un motiv sa renuntati la fumat?? Nu m am putut abtine in a nu ma simti jicnita de faptul de a fi comparata cu o tigara si toate celelalte implicatii ale acestui adaos publicitar.
Asa... ce putem face să îmbunătăţim imaginea femeilor folosită de persoanele din media şi publicitate pentru promovarea produselor? Cum putem avea respectul pe care-l merităm noi femeile? Şi ce putem să facem pentru generaţiile viitoare să se bucure de mesaje şi reclame cu mai mult respect?

Un comentariu:

Catalina Angelica Stancu spunea...

Femeia este o fiinta omeneasca decenta. nu un produs, si in nici un caz un obiect sexual menit sa clateasca ochii barbatului doritor sa priveasca sau sa atinga.
Femeia nu este o tigara, nu este o bautura, nu este un mod sexual pentru a ajuta barbatul sa se relaxeze pentru a renunta la un viciu.
Femeia este o persoana care poate fi psihologul ce poate discuta in vederea oferirii unui ajutor, alrul decat cel cu implicati sexuale, femeia este imaginea curata a mamei iubitoare de copii, este imaginea artistului iubitor de frumos, este imaginea delicata a surorii mai mici a unui barbat, este imaginea puritatii si a frumosului.
Pentru simplul fapt ca unele femei se incanta la banii castigati usor vanzandu si imaginea si trupul, nu trebuie sa asociem totusi imaginea femeii cu aceea a unei masini folosite si care este inca in stare buna si mai poate fi utilizata. O masina este o masina, o tigara este o tigara, o bautura este un lichid intr o sticla, iar un psiholog este o femeie decenta, imbracata decent, care vorbeste decent, fara a face avansuri sexuale.
Ar trebui ca femeile tinere sa se gandeasca de 2 ori inainte de a poza in astfel de ipostaze. Nu suntem frumoase daca imaginea trupului nostru prea putin imbracat este afisata pe un poster, in vazul lumii. Nu suntem frumoase daca auzim pe la spatele nostru barbati spnand ca suntem "bunatati". O bunatate este un fel de mancare.
Un om nu poate fi mancat sau gustat de alti oameni. Poate doar sa ne reintoarcem in timpul epocii de paitra cand exista canibalism.
Vanzarea produselor poate gasi si alte exemple de fotografiat si pus pe postere. Nu trebuie degradata imaginea unui om sub nici o forma.